Writing Movement -kritiikkityöpaja/ Eleni Pierides kokeilee uutta tapaa kirjoittaa teosarviota

Käyntiin polkaistu Liikekieli.comin Writing Movement -kirjoitustyöpaja aloitti ruotimalla tanssikritiikkiä. Julkaisemme pajassa syntyneita kirjoituksia ja toivomme myös osallistumista keskusteluun!

Lisää työpajasta voit lukea täältä ja koko Writing Movement -hankkeesta täältä.


 

XL-lupaus, XS-toteutus ‒ t.r.a.n.s.i.t.s.c.a.p.e. tuo Tallinnaan visuaalisia ideoita

Kriittinen dialogi ajatusteni sekä näkemäni välillä, rekonstruoitu reaaliaikaisesta tunteiden ja analysointiyritysten seoksesta.

Minä: Odotan kiinnostuneena, mikä tulee olemaan minulle tuntemattoman brysseliläisen ryhmän tapa yhdistää lavalle luvattu tanssi sekä visuaalinen taide. Näyttämöteos alkaa ja tarjoaa kaikkia käyttämiään elementtejä yhtäaikaa. Epäilen yhdistämisen olevan vain sattumanvaraista päällekäin asettelua.

Teos: Mustapukuinen mies tanssii pahvilaatikko päässään. Painipukuinen mies, kokeilee painnonnostotankoa, päätyy uima-altaaseen. Kaksi naista pienissä vaatteissa vauva-kahvakuulat käsissään, askelmallista unisonoa. Kaikki tapahtumat samaan aikaan. Äänite taustalla, jotain urheiluselostuksellista. Näyttämöllä pituutta hyppäävät kengät hypyn eri asennoissa, painonnostopiste, sininen ilmapumpattava uima-allas, muoviverho yleisön ja näyttämön välissä.

Minä: Muoviverho ei ainakaan roiskesuoja tällä polskinnan ehdotuksella ole. Kepin päissä leijuvat pituushyppykengät ovat kekseliäs installaatio.

Teos: Esiintyjät jatkavat yhtäaikaisesti heille määrättyä tekemistä. Laatikkopäällä on suora kontakti yleisöä kohti. Painipukumies on omassa urheilulajeja markkeeravassa maailmassaan. Tytöt jatkavat koreografiaansa kertomatta mitään.

Minä: Kärkkäät kysymykset ja lauseenalut valtaavat mieleni. Kuvaako laatikkopää televisioruutua, jos muut esiintyjät kuvaavat urheilijoita? Tavoitteleeko teos yhtään mitään? Work-in-progress- selite. Esityksen taso ei vaikuta. Tärkein, koenko jotain? Ajatuksiini tunkeutuu lista virheistä, joita tunnen illassa tapahtuvan. Niistähän voi oppia.

Teos: Käsiohjelma kertoo lähtökohtina olevan urheiluennätykset, kehollinen kohtuuttomuus ja jopa mentaalinen ylikuorma.

Minä: Samaan aikaan tapahtuvat kerrokset eivät saa aikaan kokemusta liiasta eikä kohtuuttomasta, ei ylikuormista. Ei.

Minulle ei jätetä muuta kuin tämä kuiva sanallinen hahmotelma kytemään mieleeni.

Teos: Tallinn Augusti Tantsufestival. Lippu 14 e.

Eleni Pierides

Esikoistaan odottava tanssitaiteilija osallistuu Writing Movement -kirjoitustyöpajaan Kokkolasta asti Pohjanmaan Tanssin aluekeskuksen myöntämällä avustuksella.

¤¤¤

”XL Pleasures”

Koreografia: Pierre Larauza, Emmanuelle Vincent

Esiintyjät: Ana Cembrero Coca, Sara Tan, Charles Ngombengombe, Pierre Larauza

Tekniikka: Serge Payen