”Pohdin
Nimi, ikä ja ammatti: Heli Meklin, 29, koreografi ja tanssija
1- Mikä on sinua itseäsi tällä hetkellä eniten kiinnostava taiteellinen lähtökohta tai kysymys?
Lähtökohtanani on tehdä tanssitaidetta pysyen mahdollisimman rehellisenä itselleni, antamatta minkään ulkoisen vaatimuksen tiedostamattani määritellä työtäni. Pohdin myös miksi teen tätä ja voiko tanssitaide olla oikeasti mielekästä, älykästä ja merkityksellistä työtä minulle.
2- Miten innostuit tanssista?
Kävin tutustumassa Kuopion musiikkilukioon ja näin siellä tanssitunnin. Halusin mukaan. Toki olin nähnyt myös Famen.
3- Jos voisit toteuttaa tanssiproduktion kenen tahansa koskaan eläneen taiteilijan kanssa (miltä alalta tahansa), kenet valitsisit yhteistyökumppaniksesi – ja miksi?
Tässä vaiheessa minun on tehtävä teokseni itse. Jos pitää jotain mainita, niin tahtoisin esiintyä Wong Kar-wain elokuvissa. Voisin jossain sinisen sävyisessä kohtauksessa näkyä sumeasti taka-alalla.
4- Mikä on mieleenpainuvin koskaan näkemäsi tanssiteos? Miksi?
Niitä on muutamia, mutta viime aikoina olen erityisesti ajatellut sekä Ervi Sirenin Pilvenpiirtäjiä että Bo Madvigin The North Door-sovitusta. Mietin että jos teokseen voisi muuttaa asumaan, niin näissä kahdessa asuisin mieluusti jonkin aikaa.
5- Millainen on oma päivittäinen treenirutiinisi? Miten ylläpidät omaa instrumenttiasi tanssijana?
En ajattele minulla olevan erillistä instrumenttia. Tällä hetkellä pidän itsestäni huolta pääasiassa joogaten. Säännöllinen aamutreenitunti tuntuu myös hyvältä, mutta juuri nyt en ehdi sellaiselle. Pyrin myös ulkoilemaan vastapainona salissa nyhväämiselle.
6- Mikä on suurin ammatillinen onnistumisesi? Entä pettymyksesi?
En osaa sanoa. Molempia olen kokenut, mutten osaa enkä tunne tarvetta laittaa niitä kokojärjestykseen.
7- Onko tanssitaiteella mielestäsi tehtävä? Jos on, niin mikä?
Uskoisin niin olevan. Pohdin sitä paraikaa. Pohdin myös sitä, pitääkö kaikella olla määritelty tehtävä, vai saako muutenkin vain olla olemassa.
8- Jos et olisi tanssija tai koreografi, mikä olisit?
Lääkäri, puutarhuri, kotiäiti, diplomaatti, elokuvaohjaaja, jonkinlainen yhteiskunnallinen ja kansainvälinen toimija, lentokapteeni, eläinlääkäri, löytöretkeilijä, meribiologi, sisustelija, tai sitten minulla vain olisi pieni ravintola meren rannalla jossa tarjottaisiin kotikutoisia, mutta maailman parhaita ruokia ja viinejä.
9- Ketä ihailet ja miksi?
Minulla ei koskaan ole ollut yksittäistä suurta ihailun kohdetta vaikka ihailenkin ihmisissä yleensä jotakin piirrettä. Voisin sanoa ihailevani esimerkiksi niitä harvoja ihmisiä joilla on taito olla joutilas olematta silti laiska.
10- Jos saisit jakaa 100 000 euroa tanssikentälle, miten käyttäisit summan?
Rehellisesti sanottuna, en tiedä. Toivoisin tanssin kentälle lisärahoitusta enemmän kuin 100 000 euroa ja vieläpä säännöllisesti. Hmm, pitäisiköhän se sijoittaa muutamaksi vuodeksi ja miettiä käyttöä toimenpiteestä saaduille valtaisille tuotoille? 🙂
11- Miten itse luonnehtisit omaa taiteilijuuttasi ja omia töitäsi?
Kääk. En haluaisi kuulua niihin ihmisiin jotka kokevat hankalaksi vastata tällaiseen kysymykseen. Vetoan kuitenkin siihen, että olen aloittelija. Taidan määrittyä parhaiten jonkinlaisten vastakohtaparien kautta. Olen erittäin ehdoton ja silti kovin myöntyväinen. Päätöksen tekijä ja myötäilijä. Nopeaälyinen ja hidas oppimaan. Maailman tunnollisin ja hieman laiska. Järjestelmällinen ja hajamielinen. Täysin kärsimätön ja erittäin kärsivällinen. Olen monessa asiassa kovin taitava ja samaan aikaan en osaa oikein mitään. Teokseni ovat mielestäni aivan erityislaatuisia ja samalla jotenkin kökköjä.
12- Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?
Tiiviisti uppoutuneena tanssitaiteilijan työhön, tai vaihtoehtoisesti tiiviisti uppoutuneena johonkin edellä mainituista toiveammateistani.
Heli Meklinin koreografia Granny Smith saa ensi-iltansa Kajaanin Generaattorissa 24.3.2006. Muut esitykset: 26., 28., 29. ja 30.3.2006. Työryhmä: Maria Kananen, Sofia Karlsson, Raisa Kilpeläinen, Heli Meklin, Ville Oinonen, Mikko Orpana, Anna Pöllänen ja Vera Tegelman.