Kotimaan kiertokirje

Kotimaan kiertokirje 1/6: Uusimaa

“Päätin virallisten alkusanojen sijasta lähettää ilmoille virtuaalisen kiertokirjeen, joka kiertäisi Suomen maakuntia ja siellä asuvia tanssin toimijoita!”
 
Outi Markkulan kirje Maija Tuomelle ja Jukka Ristolaiselle aloittaa Liikekieli.comin kuusiosaisen Kotimaan kiertokirje -sarjan, jonka ensimmäisessä osassa siirrytään Uudeltamaalta Etelä-Savoon, selitetään kiertokirjeen konsepti sekä päivitellään vauva-arjen ja työnteon yhdistämistä.
 

 

Kotimaan kiertokirje 2/6: Etelä-Savo

“Välillä tuntuu suorastaan ihmeeltä, että vaikka asumme täällä keskellä metsää, yhtäkkiä talomme täyttyy taiteilijoista ja kollegoita, liikkeestä, puheensorinasta ja kollegiaalisesta jakamisesta”, kirjoittavat Maija Tuomi ja Jukka Ristolainen elämästään Kokon tilalla Kangasniemellä.
 
Kirjesarjan toisessa osassa pohditaan taiteilijaidentiteetin suhdetta paikkaan, suunnitellaan festivaalijuhlavuotta ja osoitetaan kiertokirje Mathilda Kauppilalle Joensuuhun.
 

 

Kotimaan kiertokirje 3/6: Pohjois-Karjala

“Itseni ja ideoideni esille asettamisen sijaan tilan tarjoamisesta ja sen kannattelemisesta on muodostunut työlleni merkitykselliseltä tuntuva ydin. Tätä työtä teen monissa eri rooleissa muun muassa tapahtumajärjestäjänä, tanssin ja luovan liikkeen ohjaajana sekä yhteisötaiteilijana – ja toki myös esiintyvänä taiteilijana!”, kirjoittaa Mathilda Kauppila työstään Joensuussa.
 
Kirjesarjan kolmannessa osassa tuumaillaan työn merkityksellisyyttä ja ajankäyttöä, lietsotaan unelmia saunan lauteilla sekä karistetaan harteilta itäsuomalaisen tanssitaiteilijan viitta. Kirjeen vastaanottaa Katariina Angeria Lapin Muoniosta.
 

 

Kotimaan kiertokirje 4/6: Luoteis-Lappi

“Koin aiemmin elämässäni suurimmiksi rasitteiksi roolista toiseen hyppäämiset ja niiden asettamat toisistaan poikkeavat vaatimukset. Toki symbioosin luomisessa ja ylläpitämisessä on omat rasitteensa, kuten äärimmäinen vaikeus erottaa työ- ja vapaa-aikaa, tietää milloin on tehnyt riittävästi. Toisaalta perinteisessä luontaistaloudessa kysymys työ- ja vapaa-ajasta on vieras,” kirjoittaa Katariina Angeria taiteen, luontaistalouden ja elämän yhteenkietoutumisesta kotitilallaan Muodoslompolossa.

Poikkeus vahvistaa maakuntarajasäännön, kun Luoteis-Lapissa toimiva Angeria osoittaa kirjeensä Auri Aholalle Inariin, joka on paitsi niin ikään Lappia, myös Saamenmaata.

Lue Katariinan kirje täältä.

 

Kotimaan kiertokirje 5/6: Ylä-Lappi / Saamenmaa

”Koen, että minulla on erikseen taiteellinen työni, ja sitten tämä hieman erikoinen elämäntapa (tiivistettynä se, että kotini sijaitsee saaressa yli 300 kilometriä Napapiiriltä pohjoiseen). En ole niinkään ajatellut näitä symbioosina, vaan elämäni osasina. Se on ollut minulle myös tärkeä voimavara,” kirjoittaa inarilainen tanssitaiteilija Auri Ahola.
 
Kiertokirjeen toiseksi viimeisessä osassa taitetaan pitkiä välimatkoja, podetaan ”Moskovan-ikävää” sekä nautitaan hurjista kontrasteista elämän eri osa-alueiden välillä. Inarin Muddusjärveltä kirjoitusvuoro siirtyy Keski-Pohjanmaan Kannukseen, tanssitaiteilija Eleni Pieridesille.
 

 

Kotimaan kiertokirje 6/6: Keski-Pohjanmaa

Kotimaan kiertokirje -sarja päättyy ylikannuslaisen tanssitaiteilija Eleni Pieridesin kirjeeseen, jossa tuumaillaan paluumuuttoa, keskipohjalaista taiteilijaidentiteettiä ja paikallistanssijuutta sekä ”saadaan tuta”, kun toimistotyö vaihtuu lennosta tanssijan dynaamiseen rooliin!
 
”Kokkolan DAYL hankkeen myötä olen nyt saanut kokemuksia vapaan työryhmän hienoudesta ja koen enemmän kestävyyttä sillä saralla. Mitä vapaampi, sitä parempi. Mitä enemmän resursseja sisällölle, sitä merkityksellisempää työn kokemus on. Mitä ”vaihtotaloudellisempaa”, sitä helpottavampaa. Mitä enemmän yhteistyön voimaa, sitä enemmän tukea rakenteettomalle taiteen tekijälle, ” Pierides kirjoittaa työstään Dance All Year Long Kokkola -projektien järjestäjänä ja fasilitaattorina.