Eräs perjantai, Täydenkuun Tanssit 2008

Olli Ahlroos: Täydenkuun tanssit – festivaalin perjantain ohjelmistoa hallitsi tietysti Vesa Tapio Valon 7 veljestä. Suurtuotannon esiintyjiä koeteltiin todenteolla, kun reilu kolmituntinen teos esitettiin perjantaina kaksi kertaa. Esitysten välissä esiintyjille ei juurikaan lepotaukoa siunaantunut. 7 veljeksen lisäksi perjantaina ohjelmistossa oli kaikenlaista muuta pientä ihmeteltävää.



Eräs perjantai

Täydenkuun tanssit – festivaalin perjantain ohjelmistoa hallitsi tietysti Vesa Tapio Valon 7 veljestä. Suurtuotannon esiintyjiä koeteltiin todenteolla, kun reilu kolmituntinen teos esitettiin perjantaina kaksi kertaa. Esitysten välissä esiintyjille ei juurikaan lepotaukoa siunaantunut. 7 veljeksen lisäksi perjantaina ohjelmistossa oli kaikenlaista muuta pientä ihmeteltävää. Oikeastaan tällaisen suurteoksen varjoon jäänyt pienimuotoisempi ohjelma tuntui luonnehtivan festivaalin arkea todella hyvin.

Teatterikorkeakoulun opiskelijoiden esittämä ja Marjo Kuuselan ohjaama ResisTanssi aiheutti pientä hämminkiä Pyhäsalmen keskustassa. Varomattomampi katsoja saattoi saada Ollintien ja Vanhan Pyhäjärventien risteyksestä vesi-ilmapallosta päähänsä. Viereisen kaupan näyteikkunoissa ja internetkahvion nurmikolla tapahtui myös kaikenlaista mitä nyt voi teatterikorkeakoululaisten hulluttelulta odottaa. Aktiivisia seuraajia oli varmasti kiitettävästi, sitäkin enemmän ohikulkijoita, joilla oli vaikeuksia katsoa eteensä.

Pyhäsalmelaisten ylivoimaisesti suosituin ajanviete, parkkipaikoilla moottoriajoneuvossa istuminen sai normirutiineista poikkeavan mausteen teatteriopiskelijoiden vallatessa parkkiruutuja pyhäsalmelaisten nenien edestä kokoontaitettavilla puutarhatuoleilla.

Myös viimekesänä Liikekieli.comissa esitelty ruokateatteri Entrée viihdytti perjantaina festivaalivieraita Pyhäsalmen koulun ruokalassa.

Pakomahdollisuus keskustasta siunaantui pian, kun VPK-teatteriin pääsi seuraamaan residenssitaiteilijoiden, koreografi Hiroaki Umedan ja tanssijoiden Sofia Karlssonin, Milla Koistisen ja Satu Rekolan työskentelyn edistymistä. Selkä- ja niskavaivaisen maallikon silmissä meno näytti täysin sekopäiseltä. Katsomosta avoimiin harjoituksiin osaa ottaneiden pään irtoamista tai vähintään halvaantumista sai katsomossa jännittää ihan tosissaan. Parin viikon kuluttua, tarkemmin sanottuna 8.8., voi ryhmän edistymistä seurata Helsingin Zodiakissa, jossa luvassa on toivottavasti jo nyt nähtyjä vapaita harjoituksia konkreettisempi work-in-progress-esitys.

Residenssitaiteilijoiden esittäytymisen jälkeen nähtiin lyhyt korealaisen tanssitaiteen professorin Nam JeonHon improvisaatio-soolo We Have Received Orders To Move, joka löi salakavalassa sekopäisyydessään laudalta kaiken samana päivänä nähdyn. Teos pisti hiljaiseksi, enkä muuta osaa kuin selostaa lyhyesti mitä ihmettä lavalla oikein tapahtui. JeonHota säestäneen paikallisen sellistin Elias Kahilan aloittaessa soittonsa lavalla JeonHo pelästytteli katsojia rivi kerrallaan möyrimällä viimeiseltä riviltä kohti lavaa ihmisten päältä. Ennen esityksen alkua avustaja jakoi kuusi kirjekuorta katsomoon. Pian selvisi, että kuorien sisällä oli ohjeet siitä, mitä kuorien haltijan oli merkistä tultava lavalle JeonHon kanssa tekemään. Pahaa aavistamaton katsoja, joka repi lavalla tanssivan ja kiivaasti vastustelevan JeonHon päältä mekkoa oli esimerkiksi kohtalaisen hämmentävä näky ja täydellinen sinetti tämänkaltaiselle perjantaipäivälle Pyhäsalmella.

Olli Ahlroos