Karoliina Yli-Honko: Tanskalais-kuubalainen
Tanskalaisen koreografin Palle Granhøjn esitys Aline Alene – Aline yksin – on välitön, omakohtainen ja avoin. Lisäksi se vetoaa voimakkaasti tunteisiin. Yksilön elämän kokemuksiin ja taitoihin perustuva teos laajenee myös poliittisiin ja yhteiskunnallisiin teemoihin.
Kuva: Per Victor
Aline Alene
Per Victorin visualisoima Palle Granhøjn esitys, joka perustuu esiintyjien yhteistyönä luomaan materiaaliin.
Esiintyjät: Aline Sanchez Rodriguez, Niels Kilele, Thierry Boisdon, Palle Granhøj
Maailman ensi-ilta 21.5.2006 DanceCity, Dancing the world -festivaali, Newcastle Upon Tyne, Iso-Britannia
27.7.2006 Pyhäjärven teatteri (Pohjoismaiden kantaesitys)
Täydenkuun tanssit 2006
Tanskalais-kuubalainen timantti
Kuubalaisesta tunnelmasta, musiikista tai elämästä pitävät eivät voi olla kiintymättä tähän teokseen. Per Victorin visualisoima esitys on jaettu kahteen osaan, jotka molemmat keskittyvät tanssija Aline Sanchez Rodrigueziin. Ensimmäisessä tilanne on haastattelumainen, koreografi Granhøj ohjailee englanniksi tapahtuvaa keskustelua Alinen kertoessa elämästään tanssin parissa.
Aline tanssii havainnollisen esimerkin antaakseen balettia ja kuubalaista modernia tanssia. Hän tekee myös rytmiduettoja perkussionisti Niels Kilelen kanssa. Toisessa osassa Aline puhuu paljon espanjaksi ja uutena elementtinä teokseen astuu mukaan ranskalainen flamencolaulaja Thierry Boisdon.
Teoksen muusikot ovat aivan huippuluokkaa. Kilele taipuu esityksen aikana moneen ja osoittaa, että rytmin voi löytää kaikesta. Kommunikaatio Alinen kanssa on saumatonta ja vuorovaikutteista. Flamencolaulun yhdistäminen teokseen on ehdottoman hyvä idea. Näin teokseen saadaan Kilelen afrikkalaistaustaiseen rummutuksen lisäksi espanjalaisia sävyjä, jotka kuvaavat Kuubaa maana mutta myös kuubalaista musiikkia ja tanssia.
Esityksessä selviää, että Aline ei ole vain tanssija. Hän on monilahjakas ja valloittava persoona, joka esimerkiksi laulaa paljon teoksessa. Tunnetuimmat kuubalaiset sävelmät saavat vivahteikkaan tulkinnan ja jopa uusia muotoja, kuten Guantanamera rap-tyylisenä. Hänen tanssissaan näkyvät viitteet vahvaan balettitaustaan, mutta myös kuubalaiseen perinteesen sekä nyky- ja katutanssiin.
Esityksessä tunsin itseni etuoikeutetuksi, että sain nähdä ja kokea kyynelkanavat aukaisevan tarinan todellisesta ihmisestä. Aline on niin valovoimainen ja kiehtova nainen, että ymmärrän hyvin miksi Granhøj on halunnut työskennellä hänen kanssaan vaikeasta paperisodasta huolimatta.
Aline Alene puhuu kaikkien vaikeissa yhteiskunnallisissa tai poliittisissa olosuhteissa työskentelevien taiteilijoiden puolesta. Alinelle tämä työskentely on maksanut kontaktin omaisiin sekä estänyt pääsyn takaisin omaan kotimaahan.
Karoliina Yli-Honko
Kirjoittaja on estetiikan opiskelija ja tanssin harrastaja. Hän on opiskellut Helsingin Yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa vuodesta 2000, Taiteiden tutkimuksen laitoksella vuodesta 2002. Estetiikan lisäksi hän opiskelee mm. taidehistoriaa ja Latinalaisen Amerikan tutkimusta. Yli-Honko on kiinnostunut kokonaisvaltaisesti kulttuurista, mutta erityisesti tanssista ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä. Hän kirjoittaa säännöllisesti Liikekieli.comiin sekä estetiikan opiskelijoiden omaan nettilehteen Ärsykkeeseen (www.rsyke.org).