Tanssitaiteen verkkolehti

TAITEEN TOIMIJAT


27.04.2006   |   Thomas Freundlich

Terhi Vaimala: Matka luovaan kaaokseen

”Sisäisen törmäyksen aiheuttama luova kaaos on toivottavasti olotila, josta teos nousee.”


Haastattelu on ilmestynyt Zodiakin kevään 2006 ohjelmalehtisessä.

Tanssija Jonna Eiskosen, äänisuunnittelija Juuso Hannukaisen, valosuunnittelija Jukka Huitilan, kuvataitelijija Aku Korhosen ja koreografi-tanssija Terhi Vaimalan kollektiivinen tanssiteos valmistuu poikkeuksellisen intensiivisen yhdessäolon myötä: taiteilijakollektiivi matkustaa kuukaudeksi Etelä-Intiaan tekemään työtä yhdessä, havainnoimaan, inspiroitumaan, mutta myös ihmettelemään ja kohtaamaan outoa – hakemaan jotain uutta työhönsä. Havaintojen pohjalta syntyy tanssiteos Where is Krishna?

Tapasin ryhmän lokakuun puolivälissä 2005 ja kysyin heiltä tulevasta teoksesta ja työprosessista.

Mistä teoksen nimi tuli?

Terhi: Nimi on kysymysmuotoinen ja koko prosessi on kysymys: Mihin olemme menossa? Ehkä voi miettiä Krishnaan liittyviä ominaisuuksia: elämänilo, nautinto, huumori, rakkaus, sensuaalisuus. Ensi-impulssi tuli Akram Khanilta, jonka kurssilla olin. Hän demonstroi kathak-tansijaa esittämässä kysymystä: Where is Krishna?

Jonna: Idea duetosta lähti jo pari vuotta sitten, muu työryhmä on tullut mukaan kun aihe on konkretisoitunut.

Terhi: Tässä vaiheessa haluamme pitää mielikuvat valmistumassa olevasta teoksesta mahdollisimman avoimina, koska tarkoituksena on että Intian-matkan anti toimii meille sekä ryhmänä että myös jokaiselle henkilökohtaisesti pohjana sille mitä tästä teoksesta tulee. Intia on riittävän etäällä ja erilainen kulttuurisesti ja sosiaalisesti, kaikille meille vieras maaperä. Kukaan meistä ei ole aikaisemmin käynyt siellä.

Onko Intia tai vieraaseen kulttuuriin matkustaminen teoksen aihe vai metodi työskentelylle?

Terhi: Metodi, ainakin minulle. Vaikka haluammekin tutustua esimerkiksi kathak-tanssiin, emme usko että voimme tuoda suoraan mitään valmista. Enemmänkin haemme uutta näkökulmaa, kyseenalaistamista omaan tekemiseemme. Haemme erilaisten kehotekniikoiden, liiketehtävien kautta irtautumista jo olemassaolevista metodeista ja tutuista ajatuksista. Poimimme ajatuksia Feldenkreis-tekniikasta ja Body-Mind Centering -menetelmästä ja työstämme anatomian pohjalta kehon toiminnallista puolta, aika lailla vapaana estetiikasta. Tähän työskentelyyn liitämme erilaisia laadullisia asioita. Intialaisessa tanssissa kiinnostaa musiikin ja tanssin kiinteä, mutta improvisatorinen suhde.

Millä tavalla keräätte materiaalia?

Jukka: Kuvataan paljon, tehdään dokumentaarista materiaalia ja päivitetään materiaalikirjastoa. Sitä tulee varmaan runsaasti.

Terhi: Tästä materiaalista voi sitten syntyä monenlaista: esitys, kuvataidetta, jotain muutakin. Teoksen aiheena voisi olla jokin repeytyminen, uusi tilanne. Sisäisen törmäyksen aiheuttama luova kaaos on toivottavasti olotila, josta teos nousee. Lopputuloksessa varmaan näkyy jonkinlainen ristiriitaisuus, asioiden törmääminen tai konflikti. Toivon, että biisistä tulee mielikuvituksellinen!

Aku: Kaikessa taiteellisessa työskentelyssä on aina jonkin uuden hakeminen.

Jukka: Kiinnostavaa on nähdä, löydämmekö yhteistä uutta vai vain itselle uutta.

Kuinka paljon Intiasta tulee matkalaukussa?

Jukka: Värit on kai ensimmäinen joka tulee mieleen, mutta millä tavalla niihin suhtaudumme on vielä auki. Toisaalta en pelkää kliseitäkään. Kaikkea mihin törmää pitää käsitellä.

Aku: Kankaita ja materiaaleja tulee. Teen usein niin että kerään materiaaleja, vien niitä kotiin ja teen niistä uusia asioita.

Jonna: Teos on yhteisöllinen: matka on yhteinen haaste ja teoksen työskentelytapa on demokraattinen…

Terhi: …ja keskusteleva. Matka tulee varmasti sytyttämään poltteen, joka jatkuu kun pääsemme yhdessä kiinni työhön.

Where is Krishna? saa ensi-iltansa Zodiakissa 3.5.2006.

Haastattelijana toimi koreografi Ari Tenhula.