Tanssitaiteen verkkolehti

TAITEEN TOIMIJAT


08.12.2005   |   Thomas Freundlich

Valosuunnittelija esittelyssä: Ilkka Paloniemi

”Tippa tuli silmään viimeksi valoja ajaessa. Jos paatuu, voi vain tukehtua omaan itseensä.”


Kuva: Irmeli Huhtala

Ilkka Paloniemi
Nimi ja ikä:
Ilkka Paloniemi, 41

Mitkä ovat valaistuksen päätehtävät tai -tavoitteet ja miten ne muuttuvat teoksesta toiseen?
Tuottaa kuva näkyväksi, muuten kyseessä on kuunnelma. Tavoitteena on synergia teoksen muiden osa-alueiden kanssa. Osiensa summa on enemmän kuin mitä oletetaan.

Valaistus ei välttämättä vain tue esitystä, se voi olla omalakinen, teosta haastava elementti.

Miten määrittelet valodramaturgian ja miten se töissäsi ilmenee?
Valodramaturgiani perusajatus on peruskuvat; mitä ne ilmentävät, mihin ne muuttuvat ja päättyvät. Niitä on teoksesta riippuen yleensä kolmesta kuuteen. Tätä on taiteellinen ennakkosuunnittelu, sokkelia valetaan.

Mitä tulee itse esitystilanteeseen, tällä hetkellä en usko muuhun kuin improvisaatiohenkiseen valoajoon, koska uskon siihen, että keskittynyt, esityksen ydintä tavoitteleva valojen ajaminen tekee valot poistamattomaksi osaksi teosta. Synergia on näin mahdollinen.

Odotatko valosuunnitteluprosessin perusajatuksen tulevan ensisijaisesti koreografilta/ohjaajalta/lavastajalta?
En. Valosuunnitteluprosessi on ja pitää olla valosuunnittelijan määritettävissä. Lavastussuunnitteluprosessin määrittää lavastaja. Teoksen perusajatus tulee taas ohjaajalta/koreografilta. He ovat taiteellisessa kokonaisvastuussa ja vetävät taiteellista suunnitteluryhmää.

Miten ja millä konkreettisilla välineillä hahmotat kaksi- ja kolmiulotteista tilaa suunnitteluvaiheessa?
Käytän aktiivisesti 3D-ohjelmaa tila- ja lavastemallien sekä valoluonnosten tekoon. Käytän myös kynää ja paperia. Demoilen valoajatuksia livenä.

Jos käytät assistentteja, mitkä ovat assistentin tärkeimmät tehtävät?
Lähdemateriaalin hankinta ja bulkkitiedon hallinta. Pääasia on vapauttaa aikaa varsinaisen valoajattelun ja sitä myöten taiteen tekemiseen.

Oletko paatunut ammattikatsoja vai liikuttaako sinua mikään esitystä ajaessasi?
Tippa tuli silmään viimeksi valoja ajaessa. Jos paatuu, voi vain tukehtua omaan itseensä.

Pitääkö valon olla kaunista?
Ei välttämättä, tosin kauneus on katsojan silmässä. Keskinkertaisuus nyppii, vahvat näkemykset ovat aina kiinnostavia vaikkei niistä henkilökohtaisesti pitäisikään.

Miten aloitat suunnittelutyön?
Menemällä avantoon ja saunaan.

Kuinka läheistä yhteistyötä teet taiteellisen työryhmän muiden jäsenien kanssa?
Method: Urheilu
Työryhmä on joukkue ja esittävä taide on joukkuepeliä. Kun joukkue rakennetaan, ei ensimmäistä peliä yleensä voiteta.

Mistä muista taidemuodoista haet innoitusta?
Elokuvat, kuvataide.

Mikä on suhteesi musiikkiin?
Erittäin läheinen. Olen itse soittanut ja olen edelleen aktiivinen kuluttaja.

Ovatko valo/ääni/lavastus/koreografia tasa-arvoisia? Pitäisikö niiden olla?
Kokonaistaideteosta tehtäessä jokin tai jotkin osa-alueet nousevat syystä tai toisesta ylitse muiden. Ei voi yleistää.

Onko sinulla oma tyyli? Jos on, kuvaile sitä (värit, suunnat, rytmi jne.)
Jaws ”batman” goboa on tullut aika usein käytettyä. Se on vimmainen, metsämäinen. Pääsääntöisesti pyrin sisäavaruudelliseen selkeyteen.

Jos sinulle annettaisiin vain viisi heitintä tanssibiisin tekemiseen, mitä tyyppiä ne olisivat ja miksi valitsisit juuri ne?
500 W hehkulamppu, Irideon AR500, 4 KW HMI PANI, 15 000 ANSI-lumeninen videotykki ja valolattia. Toimii tämänhetkiseen teknis-esteettiseen vaiheeseeni.

Mikä on sinua itseäsi tällä hetkellä eniten kiinnostava taiteellinen lähtökohta tai kysymys?
Intuitio ja improvisaatio suhteessa akateemiseen analyysiin.

Mikä valosuunnittelussa ärsyttää kun olet katsomassa muiden esityksiä?
Keskinkertaisuus. Vetelyys. Uskalluksen puute.

Milloin koet onnistuneesi työssäsi?
Kun tulee suoraa palautetta yleisöltä.

Mikä on pahin asia, joka voi työssäsi sattua?
Kun työryhmä ei oikein toimi.

Mikä on mielestäsi tähän asti paras työsi? Huonoin?
Vastaus näppärästi molempiin: valot Paavi Johannes Paavali II:n pitämään messuun Helsingin jäähallissa 1989. Taivaallinen valo.

Mitkä ovat valosuunnittelijan kymmenen käskyä?

Ei tärkeysjärjestyksessä:
1. Visioi
2. Ammenna
3. Päätä
4. Valitse
5. Analysoi
6. Tyylittele
7. Kuuntele
8. Katsele
9. Keskity
10. Vedä tunteella

Miten innostuit tanssista?
Tuo kummallinen taidehiippailu sai minut kiinnostumaan itsestään…ei vaiteskaan. On muitakin ilmaisutapoja kuin kieli. On kiinnostavaa tutustua teoksiin, jotka nostavat sanattoman viestinnän ja kehon kielen fokukseen.

Jos voisit toteuttaa tanssiproduktion kenen tahansa koskaan eläneen taiteilijan kanssa (miltä alalta tahansa), kenet valitsisit yhteistyökumppaniksesi – ja miksi?
Andrei Tarkovski. Kirjailija, koira, pienoismalliksi paljastuva talo kirkon raunioiden sisällä, lumisade. Nostalgian loppukuva. Se riittää syyksi.

Mikä on mieleenpainuvin koskaan näkemäsi tanssiteos? Miksi?
Viimeisen muistaa parhaiten; Kirsi Monnin Aika-kvartetto. Se painui mieleen.

Mikä on mielenkiintoisin tila, jossa olet työskennellyt? Miksi?
Retretti. Maan alla on pimeintä. Se on valollinen voimavara.

Mikä on suurin ammatillinen onnistumisesi?
22-Pistepirkolle tehdyt bonanza-showt. Nimi tulee siitä kun ei ole juuri mitään lamppuja ja on tehtävä esitys joka tapauksessa. Siinä luovuus punnittiin.

Entä pettymyksesi?
Tahdoton unohtaminen toimii, ne kamaluuskeikat joiden tekemisen motiivina on ollut vain siitä saatu rahallinen korvaus.

Onko tanssitaiteella mielestäsi tehtävä? Jos on, niin mikä?
Ainakin se rakentaa uutta yhteisöllisyyttä.

Jos et olisi valosuunnittelija, mikä olisit?
Elokuvamies, puutarhuri tai palomies.

Ketä ihailet ja miksi?
Vaimoani. Hänen tapansa käsitellä lapsiamme on mahtava.

Jos saisit jakaa 100 000 euroa tanssikentälle, miten käyttäisit summan?
Tuottaisin tanssia ihmisten pariin, kaduille, toreille. Meditatiivisia tanssiveistoksia julkisiin tiloihin. Rikkoisin esityskonventioita.

Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?
Toivottavasti terveenä ja hengissä.

Liitä mukaan kuva valotilanteesta ja kerro tarina sen takana.
Helsingin Energialle tein Alppilan vesitornin ohjelmoinnin, jossa piti saada 32 lamppua syttymään aallon muotoisena ympäri taloa. Jotten olisi joutunut ulos joulukuiseen räntäsateeseen, teetin pienoismallin, johon asensin lamput markkeeraamaan todellisuutta. Hauskaa oli ja hyvin onnistui.

Mikä on hauskin/oudoin/ikimuistoisin tilanne, johon olet työssäsi joutunut?
Rautavaaran Aleksi Kivi -oopperaa vietiin -99 Cosenzaan, Italian eteläosaan. Ensi-ilta oli ikimuistoinen. Altto menetti äänensä ja hänen aariaansa lyhennettiin. Paikkaaja oli lähtökuopissa Suomessa. Kuorolainen menetti lanttunsa hallinnan ja vietiin tv-kameroiden kuvatessa kolme minuuttia ennen esitystä sairaalaan. Kapellimestari sai ruokamyrkytyksen ja pyörtyi kahdesti kesken esityksen. Kuului legendaarinen: ”Is there a doctor in the house?” Seuraavana päivänä paikallinen lehti otsikoi että Spectaccolo Finlandese.

Joulukuussa oltiin 20 asteen lämmössä paitahihasillaan paikallisten rouvien postaillessa turkit päällä. Olihan kalenterin mukaan talvi.

Lisätietoja Ilkka Paloniemen töistä osoitteessa www.redrock.fi