Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


09.10.2014   |   Maija-Liisa Westman

Nainen viipaloituna – vai sittenkin kokonaisena

Toinen tämänvuotisen Tanssin Aika -festivaalin ensi-illoista oli jyväskyläläisen tanssitaiteilijan ja Tanssiopiston rehtorin Tuija Nikkilän koreografia Naisen Osa(t). Se on itsenäinen tanssiteos, joka samalla temaattisesti linkittyy Nikkilän vuonna 2008 nähtyyn Naisen tulee... -koreografiaan. 

Teoksen tulkitsi kolme jyväskyläläistä tanssitaiteilijaa: Teija Häyrynen, Kirsi Keisanen ja Elli Pulkkinen. Kaikilla esiintyjillä on vankka tanssin alan koulutus, ja kaikki ovat kokeneita tanssinopettajia, koreografeja ja tanssijoita.

Kuva: Matti Häyrynen.

Kuva: Matti Häyrynen.

Ensi-iltateos tarkastelee naisen osaa ja osia samankaltaisella lempeän ironisella otteella kuin edeltäjänsä. Ironian ja huumorin takaa löytyvät kuitenkin vakavat ja vakavasti otettavat kysymykset: Kuinka paljon nainen muokkaa kehoaan omien tarpeidensa vuoksi, kuinka paljon mallit ja ihanteet tulevat ulkoapäin? Kauneusihanteiden inspiroimana, lukuisten tarpeiden ja toiveiden toteuttajana on pitänyt kiirettä. Minut esitys sai pohtimaan, miksi kaikki hyörinä oman vartalon ympärillä on tarpeen.

Vajaassa kolmessa vartissa tanssiteos kuljetti katsojaa pitkän aikaloikan. Alun antiikin pylväspyhimystä muistuttavat eteeriset naishahmot kokivat monta muutosta, ennen kuin lopuksi päädyttiin rintaimplanttien, rasvaimujen ja muun plastiikkakirurgian muoviseen maailmaan. Joskus nainen typisti jalkateränsä, toisinaan korsetti kuristi keskivartalon ampiaisvyötäröksi; joskus hypättiin hameesta housuihin ja taas takaisin hameeseen. Naisen elämä näyttäytyi kieppumisena erilaisten vaateiden karusellissa.

Teoksen dramaturgia perustui Jarmo Hovin älykkään oivaltavasti rakentamaan musiikkikoosteeseen. Suomi-iskelmä taipuu moneksi! Usein humoristissävytteinen musiikki taittoi ironian terävyyttä, eikä se kuitenkaan huuhtonut alleen esitettyjen kysymysten merkityksellisyyttä. Teija Häyrynen, Kirsi Keisanen ja Elli Pulkkinen ovat ilmaisukykyisiä ja -voimaisia tanssitaiteilijoita, joiden yhteistyö on saumatonta.

Kuva: Matti Häyrynen.

Kuva: Matti Häyrynen.

En lakkaa ihailemasta Teija Häyrysen lavasäteilyä ja teknistä varmuutta, johon ikääntyminen on tuonut lisää – niin mitä? Varmuutta ja taitoa, mutta sen lisäksi vielä jotakin muuta, jota on vaikea pukea sanoiksi. Olisiko se lahjakkuuden lisäksi kypsyyttä; valmiutta ja rohkeutta kohdata katse paljaana, ilman naamioita. Rinnastus Marjo Kuuselan virtuositeettiin keväällä nähdyssä Virva Talosen Vuosirenkaissa tuli mieleeni etsimättä.

Aika lohdullista: tanssijan ilmaisukyky ja lavasäteily eivät toden totta ole vuosista kiinni!

Maija-Liisa Westman

Kirjoittaja on vapaa kirjoittaja, teatteri- ja tanssikriitikko ja kritiikin tutkija.

°°°°

Naisen Osa(t)

Koreografia: Tuija Nikkilä.

Tanssijat: Teija Häyrynen, Kirsi Keisanen, Elli Pulkkinen.

Puku- ja valosuunnittelu: T. Nikkilä; valojen toteutus Arto Saarelainen.

Musiikkikooste: Jarmo Hovi.

Ensi-ilta Tanssin Aika -festivaalilla 28.9.2014