Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


11.12.2013   |   Veera Lamberg

Writing Movement -kirjoitustyöpaja/ Värihiukkaset musiikin vietävinä

Writing Movement -hankkeen kirjoitustyöpajan toisella kerralla aiheena oli suunnittelijoiden työ tanssiteoksessa. Alustajina vierailivat äänisuunnittelija Tuuli Kyttälä, valosuunnittelija Mia Kivinen sekä pukusuunnittelija Karoliina Koiso-Kanttila.

Aiheen tiimoilta osallistujat kävivät katsomassa haluamansa teoksen ja kirjoittivat siitä vapaamuotoisen tekstin, jossa keskittyivät purkamaan teoksen audiovisuaalista ratkaisua ja sen vaikutusta teoskokonaisuuteen.

Lisää hankkeesta:

http://www.liikekieli.com/writingmovement

http://writingmovement.com/


 

Värihiukkaset musiikin vietävinä

Korkea, valoisa tila ja valkoinen lattia, jonka päälle muodostuu sirkustelttamainen kuvio värikkäistä langoista. Ensimmäinen tanssija astuu sisään päällään sininen paita, violetti hame ja alla trikooshortsit. Sitten toinen: oranssi paita ja keltaiset farkkushortsit, kolmas: limenvihreä neule ja siniset housut. Kirkkaita värejä ja kotoisan oloisia asuja. Askeleet: tasaista marssia, josta muodostuu esityksen alkutahti. Tahti ja syke, joka jatkuu koko teoksen läpi.

Neljäs tanssija: oranssi-fuksia-mekko, viides: musta trikoohame ja paita, jonka hihansuissa ja helmassa vihreää. Askelia alkaa säestää tasainen elektroninen pulssi. Kuudes tanssija: musta t-paita ja oranssit housut. Sitten huilu, klarinetti, viulu ja sello. Kylmiä väreitä oikeassa käsivarressa. Soittimien määrä lisääntyy ja tila täyttyy askelten ohella erilaisia säveliä, rytmejä, kilkatusta ja kolinaa toistavasta musiikista. Seitsemäs tanssija: oranssi paita ja ruskeanvioletit shortsit. Puvustuksen värit toistuvat kattoa halkovissa langoista. Osa näistä on kuin serpenttiiniä. Askeleet katoavat, kun musiikki voimistuu ja kiihtyy.

Musiikki, Terry Rileyn In C, on koko teoksen vallitseva teema. Kuulostaa siltä, kuin kymmenen hengen NYKY Ensemblen soittajista jokaisella olisi oma sävel ja rytmi, jota toistaa tasaiseen tahtiin. Moninaisuudesta huolimatta tästä muodostuu yhtenäinen äänimaailma. Jos tällä musiikilla, sen jokaisella sävelellä, rytmillä ja soittimella olisi väri, ne olisivat puvuissa ja kattoa halkovissa langoissa heijastuvia kirkasta punaista, sinistä, vihreää, keltaista, pinkkiä, violettia.

Langat katossa alkavat muistuttaa kapellimestarin tahtipuikon ilmaan jättämiä jälkiä: välillä suoraviivaisia ja välillä spiraalilla. Värikkäissä asuissa tanssijat ovat kuin hiukkasia, joita eri soitinten äänet ja musiikin moninaiset rytmit liikuttavat. Liikuttavat niin kovaa, että asujen on vaikea pysyä paikoillaan. Yleisvaikutelma on valoisa, positiivinen ja energinen. Syksyn harmauden kyllästämä toimistotyöläinen virkistyy tilassa, jonka täyttää joka solua liikuttava musiikki, kirkas valaistus ja värikylläisyys. Kokonaisuus vie ajatukset kesään ja aurinkoon.

Tahti kiihtyy, liikkeen, värien ja äänien tulva tuntuu melkein hengästyttävältä. Hetkittäin olotila muistuttaa kokemustani  Koyaanisqatsi-elokuvasta, Philip Glassin musiikin ja Godfrey Reggion ohjaamien kuvien välisestä vuorovaikutuksesta. Kiihkeimmillään tässä audiovisuaalisessa kokonaisuudessa ja elämyksessä on samaa hektisyyttä, joka tulee iholle ja vangitsee. Tätä korostaa kaiken tapahtuminen, musiikin ja liikkeen tuottaminen elävänä, silmien edessä. Musiikin ottaessa ylivaltansa tassijoista jokaisesta tulee orkesterin jäsen, joka esittää omaa tulkintaansa Rileyn sävellyksestä. Reagoi omalla liikkeellään ja kehollaan tiettyyn soittimeen, säveleen ja rytmiin.

Kiihtymistä seuraa rauhoittuminen, jonka jälkeen jälleen kiihtyminen ja rauhoittuminen. Näyttämön ympärillä kolmella sivulla istuvien katsojien keskelle muodostuu energisoiva väripyörre, joka lopulta tiivistyy ja purkautuu tanssijoiden poistuessa yksitellen. Katsojana haluaisin imaista tuon energian suoraan mukaani. Musiikin, valojen ja värien kyllästämä hetki jättää jälkeensä samaan aikaan pirteän ja hengästyneen olon.

Saara Moisio

Kirjoittaja kuunteli kirjoittaessaan Rileyn In C -sävellystä YouTubesta palauttaakseen mieleen esityksen kulkua ja tunnelmaa.

¤¤¤

Liisa Pentti +Co: Spaceparticles #10

Konsepti ja ohjaus: Liisa Pentti

Koreografia: työryhmä

Tanssijat: Kimmo Alakunnas, Janne Aspvik, Rea Liina Brunou, Carita Lähteenmäki, Sara Soulié, Nina Viitamäki, Liisa Pentti

Muusikot: Michelle Kim Kuyng Hyun (huilu), Fàtima Boix Cantó (klarinetti ja bassoklarinetti), Tomi Nikku (trumpetti), Sibill Urweider (kosketinsoitin), Jaakko Kulomaa (syntetisaattori), Jitka Bastová (harmonikka), Lotta Ahlbeck (sähköviulu), Markus Hallikainen (sello), Veera Vallinkoski (sähköbasso), Jouni Tauriainen (pulssi ja tietokone)

Musiikki: Terry Riley – In C

Musiikin ohjaus: Timothy Ferchen

Koreografin assistentti: Leila Kourkia

Valosuunnittelu: Meri Ekola

Lavastus: Graziella Tomasi

Pukusuunnittelu: Terttu Torkkola

Ääniteknikko: Tuukka Tervo

Valokuvat: Esko Koivisto

Tuottajat: Sanka Karppinen (Liisa Pentti +Co) ja Libero Mureddu (NYKY Ensemble)

Tuotanto: Liisa Pentti +Co