Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


09.11.2007   |   Karoliina Korpilahti

Erase-E(x) osat 1,2, 3 (Joji Inc) Liikkeellä marraskuussa 2007

Karoliina Yli-Honko: Tanssija Johanne Saunierin ja skenografi Jim Clayburghin konsepti on toimiva ja kunnianhimoinen. Idea on kiehtova ja se vyöryttää loputtoman vyyhdin merkityksiä katsojan pohdittavaksi. Ehkä jopa liikaa.


Joji Inc.: Erase-E(x), osat 1, 2, 3

Konsepti: Joji Inc, Johanne Saunier ja Jim Clayburgh
Koreografia: The Wooster Group (1), Anna Teresa De Keersmaeker (2), Isabella Soupart (3)
Esiintyjät: Johanne Saunier, Charles Francois (3)
Lavastus ja valot: Jim Clayburgh
Äänisuunnittelu: Philippe Arnaud

3.11.2007 Liikkeellä marraskuussa -festivaali.


 

Pakka sekaisin!

Tanssija Johanne Saunierin ja skenografi Jim Clayburghin konsepti on toimiva ja kunnianhimoinen. Lähtökohtana on kuvataiteilija Robert Rauschenbergin 1950-luvun alussa tekemä työ, jossa hän pyyhkii Willem de Kooningin tussipiirustuksen, kehystää sen ja asettaa näyteille. Samalla idealla Erase-E(x) -teoksessa koreografeja on pyydetty ”pyyhkimään” toisen tekemä koreografia. Aloituspisteenä on Anna Teresa de Keersmaekerin materiaali, jonka ensimmäisessä osassa on muokannut omakseen The Wooster Group. Toisessa osassa de Keersmaeker palaa muokkaamaan tätä käsiteltyä materiaalia jälleen omakseen. Viimeisessä osassa Isabella Soupart puolestaan tekee materiaalista omansa.

Idea on kiehtova ja se vyöryttää loputtoman vyyhdin merkityksiä katsojan pohdittavaksi. Ehkä jopa liikaa. Hauskinta teoksessa on nähdä eri osissa toistuvia aineksia jotenkin häivähdyksenomaisesti, mutta erityisesti muistan yhden liikkeen. Siinä Saunier polkee jalkaa maahan nostaen polven korkealle. Sama liike saa täysin eri konnotaatiot eri osissa. Vihainen ja turhautunut muuttuu intialaisen musiikin säestyksellä bollywood-tanssiksi. Pidin erityisesti de Keersmaekerin toisesta osasta, jossa intialainen lyömäsoitin musiikki ei siivitäkään tanssijaa ekstaasiin. Tanssi on nopeaa ja häikäisevää, mutta etäännytettyä. Vastakohtaisuudet toimivat.

Ensimmäinen osa puolestaan tuntuu turhauttavan pitkitetylle ja psykologisen jännityksen kiristäminen tuntui minusta rasittavalle. Tehokeinona oli käytetty mikrofonilla tehostettua hengitysääniä ja ajoittaisia puhefragmentteja. Hengityksen kuuleminen noin voimakkaana tuntuu samalta kuin joku puhuisi aivan huulet korvassa kiinni. Vaikutus on tehokas, piti siitä tai ei. Muutenkin esityksessä viilletään tärykalvoja muutamaan otteeseen tavalla, jolla voi saada takuulla laukaistua tinnituksen. Kaiken kaikkiaan ryhmän saldo jää kuitenkin plussan puolelle.

Karoliina Yli-Honko
Karoliina Yli-Honko

Kirjoittaja on Liikekieli.comin tanssitoimittaja sekä estetiikan opiskelija ja tanssin harrastaja. Hän on opiskellut Helsingin Yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa vuodesta 2000, Taiteiden tutkimuksen laitoksella vuodesta 2002. Estetiikan lisäksi hän opiskelee mm. taidehistoriaa ja Latinalaisen Amerikan tutkimusta. Yli-Honko on kiinnostunut kokonaisvaltaisesti kulttuurista, mutta erityisesti tanssista ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä. Hän kirjoittaa säännöllisesti myös estetiikan opiskelijoiden omaan nettilehteen Ärsykkeeseen (www.rsyke.org).