Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


31.05.2007   |   Rosa Liksom

Turhat tärkeät asiat (Riku Immonen), Z-in-motion 2007, Zodiak, Helsinki

Rosa Liksom: Ei mikään turha teos
Riku Immosen soolossa nousi vahvasti esiin eletty elämä, miehenä olemisen kokemukset ja estetiikka. Turhat tärkeät asiat on ehjä kokonaisuus, joka antaa myös katsojan omalle tulkinnalle runsaasti tilaa. Järisyttävän hieno kokemus!


Turhat tärkeät asiat, Riku Immonen
Kuva: Marko Mäkinen

Turhat tärkeät asiat
Tanssi arjen pienistä hetkistä, turhista mutta tärkeistä.

Koreografia ja tanssi: Riku Immonen

Valo- video ja äänisuunnittelu: Janne Teivainen

Musiikki:
Sergei Prokofiev: Capulets and Montagues, baletista Romeo ja Julia
Giacomo Puccini: Nessun dorma, oopperasta Turandot
Ludwig Van Beethoven: Für Elise
Violetta Darling, Tunnusmusiikki TV-sarjasta “Angel”
Nerf Herder, Buffy the vampire slayer, Tunnusmusiikki TV-sarjasta
Anne Dudley, Jeeves and Wooster, Tunnusmusiikki TV-sarjasta
Marshall Crenshaw, Men behaving badly, Tunnusmusiikki TV-sarjasta

Tuotanto: Työryhmä ja Täpinä ry
Tuottajat: Jutta Heikkilä ja Satu Immonen / Loistomeininki

Z-in-motion 2007, Zodiak, Helsinki, 16.-17.5.2007


Ei mikään turha teos

Riku Immosen teos Turhat tärkeät asiat alkaa tilanteesta, jossa mies polttaa piippua työpöytänsä ääressä. Yleensä piipunpoltto assosioituu kiireettömään hetkeen. Hetkeen, jossa vallitsee syvä rauha. Pian kuitenkin katsoja saa huomata, että piipunpolttajan ulkoinen tilanne ei vastaa hänen sisäistä olotilaansa. Sisällä velloo, räjähtelee ja jylähtelee.

Riku Immosen teos sukeltaa sisäisen ja ulkoisen minän monimutkaiseen tematiikkaan. Videokankaalle heitetty cooli, kännykkäänsä etsivä ulkoinen minä pyrkii rajoittamaan tanssilattialla revittelevän sisäisen minän riehakkuutta ja elämäniloa. Välillä osat vaihtuvat niin että sisäinen, ”yliminä” rajoittaa ulkoisen minän toimintaa. Pakottaa sen askeettiseen miehisyyden kaavaan. Vuoropuhelu videokankaalle heijastetun minän ja tanssilattialle elävän minän välillä puhutteli minua erittäin voimakkaasti.

Immosen liikekieli on varmaa ja täsmällistä. Koreografia on kokonaisuutena hyvin luova, yllätyksellinen ja samalla kommunikatiiviselta kannalta tunnistettava.

Teoksen musiikkivalinnat ovat huikeita. Teoksen musiikissa, samoin kuin itse koreografiassa nostetaan katsojaa teoksen edetessä syväsukelluksesta kohti pintaa.

Immosen teoksessa nousi vahvasti esiin eletty elämä, miehenä olemisen kokemukset ja estetiikka. Teoksena Turhat tärkeät asiat on täyteläinen, ehjä kokonaisuus, joka antaa myös katsojan omalle tulkinnalle runsaasti tilaa. Minulle tämän esityksen kohtaaminen oli järisyttävän hieno kokemus!

Rosa Liksom
www.rosaliksom.com

Kirjoittaja on Helsingissä asuva kirjailija ja taiteilija.