Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


01.03.2007   |   Juha Harjunpää

Anna Karenina (Alexei Ratmansky), Suomen Kansallisbaletti, ensi-ilta 16.2.2007

Juha Harjunpää: Balettiesitys kuin mykkäelokuva
Kansallisbaletin vauhdikas ensi-ilta oli tasokas esitys, mutta jotain jäi ”ilmaan” vielä odottamaan.


Anna Karenina, Suomen kansallisbaletti, National Ballet of Finland, Minna Tervamäki, Jani Talo
Minna Tervamäki, Jani Talo (kuva Sakari Viika)

Anna Karenina
Kaksinäytöksinen baletti Leo Tolstoin romaanin pohjalta

Koreografia: Alexei Ratmansky
Musiikki: Rodion Štšedrin
Musiikinjohto: Paul Conelly
Oopperakohtauksen solistit (nauhalta): Tove Åman, Juha Riihimäki
Lavastus ja puvut: Mikael Melbye
Valaistussuunnittelu: Jørn Melin
Videoprojisoinnit: Wendall K. Harrington
Dramaturgi: Martin Tulinius
Koreografin assistentti: Tatjana Ratmanska
Vastaava harjoittaja: Ingrid Nemecková
Harjoittajat: Joseph Kerwin, Tuuli Tuominen, Jarmo Rastas

Ensi-ilta 16.2.2007
Kantaesitys 2.4.2004 Tanskan Kuninkaallinen baletti

Pääsolistit
Anna Karenina: Minna Tervamäki
Kreivi Vronski: Jani Talo
Aleksei Karenin: Timo Kokkonen

sekä Suomen Kansallisoopperan baletti ja orkesteri


Balettiesitys kuin mykkäelokuva

Lavastus näyttämöllä käsitti minimaalisen määrän tapahtumaesineistöä kuten esimerkiksi työpöytä, jota tehostettiin luomalla näyttämön taustalle kuva ympäröivästä huoneesta tai katunäkymästä kohtauksen tilanteen mukaan. Tämä mahdollisti ohjauksen ja tapahtumien vyöryn armeijatyylin täsmällisyydellä ja vauhdilla. Kannattaa lukea käsiohjelman tapahtumat etukäteen, ellei tarina ole entuudestaan tuttu.

Tanssi oli koskettavaa ja hyvin suhteessa esityksen teatterirooleihin keskittyen kolmeen päärooliin. Muiden tanssijoiden osuus oli vauhdikasta mutta välillä hämmentävän sekavaa. Toisaalta se korosti draamaa pääsolistien koreografiassa.

Tanskalaisvaikutus puvustuksessa näkyi B&O:n (Bang&Olufsen) ja maan historian yhdistelmänä. Musiikki ja orkesterin sointi korostivat hyvin tunnetta ja tapahtumia mykkäelokuvan tyyliin. Taustalavaste toimi hyvin silloin kun siihen heijastettiin kuvaa. Mutta ilman kuvaheijastusta lavaste selätti illuusion.

Esitys oli hyvä ja tasokas, mutta jotain jäi ”ilmaan” vielä odottamaan.
Juha Harjunpää, kuva Michael Aston
Juha Harjunpää

Kirjoittaja on siirtynyt tanssin ystäväksi Suomen Kansallisoopperan Alminsalin näyttämön kautta koreografi Sami Saikkosen ohjauksessa herra Greenin tanssiroolissa Jailhouse Rockin uusintaesityksessä 2006. Hän on myös erikoistunut neljän vuoden ajan ”kännykkäkriitikkona”; lähettäen tuoreeltaan ensi-illan nähtyään arvosteluja 20-30 teatterin ystävälle ja harrastajalle. Ammatiltaan kirjoittaja on meriupseeri.