Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


02.09.2006   |   Miia Saarinen

Midnight Sun Show (Tsuumi), Grand Casino Helsinki, ensi-ilta 19.7.2006

Miia Saarinen: Pikakurssi suomalaiseen kulttuuriin ja mielenlaatuun
Tanssiryhmä Tsuumin Midnight Sun Show yllätti raikkaudellaan ja huumorillaan. Noin tunnin mittainen show oli erilainen, hauska, monipuolinen ja jopa aavistuksen yhteiskuntakriittinen paketti, jossa mitään ei ollut liikaa tai liian vähän.


Midnight Sun Show by Tsuumi
Kuva: Marko Mäkinen

Midnight Sun Show by Tsuumi

Koreografia ja ohjaus: Matti Paloniemi
Musiikin sovitus: Hannu Kella sekä Jussi Nikula, Pilvi Talvitie, Jarno Tastula
Valo-, video- ja äänisuunnittelu: Janne Teivainen
Puvustus: Elina Vättö
Tanssijat: Riku Immonen, Riikka Puumalainen, REetta-Kaisa Pirhonen, Samuli Nordberg, Mikko Paloniemi, Hanna Korhonen/Johanna Elovaara, Timo Välisaari
Muusikot: Hannu Kella, Jussi Nikula, Pilvi Talvitie, Jarno Tastula
Graafinen suunnittelu: Marko Mäkinen
Tuotanto: Taideosuuskunta Tsuumi

Grand Casino Helsinki 19.7.–30.8.2006


Pikakurssi suomalaiseen kulttuuriin ja mielenlaatuun

Tanssiryhmä Tsuumin Midnight Sun Show yllätti raikkaudellaan ja huumorillaan. Noin tunnin mittainen show oli erilainen, hauska, monipuolinen ja jopa aavistuksen yhteiskuntakriittinen paketti, jossa mitään ei ollut liikaa tai liian vähän.

Show koostuu neljästä näytöksestä. Suomi – kuninkaallisten maa, johdattaa katsojan suomalaisen tangon omaleimaiseen maailmaan ja tunnelmaan. Tangokuningas kohtaa argentiinalaisen veljensä, ja miesten kilpalaulanta muistuttaa erehdyttävästi Kalevalan kohtausta, jossa Väinämöinen laulaa Joukahaisen suohon kaunista neitoa vokotellessaan. Tosin Tsuumin versiossa rehti suomalainen lopulta tunnustaa argentiinalaisen taituruuden – ja tarjoaa sovinnon eleeksi huikkaa taskumatistaan. Ensimmäinen näytös saa ihon kananlihalle huikeilla laulusuorituksilla ja melankolisen intohimoisilla poskitangoillaan.

Toisessa kohtauksessa suomalaisen sielua etsitään saunan löylyistä. Saunassa synnytään, eletään ja kuollaan. Saunassa kylvetetään morsian valmiiksi avioliittoon ja sulhasen miehisyyttä testataan kovempaakin kovimmissa höyryissä. Tämän näytöksen soolotanssinumerossa katsoja saa maistiaisen modernista tanssista, kun löylynhengeksi mieltyvä hahmo tanssii ympäri lavaa kuin kuumalta kiukaalta nouseva höyry. Suomalaiset häät kuvataan kaikessa kauneudessaan ja riehakkuudessaan, ja ainakin itse palasin samassa sekunnissa keskelle tänä kesänä vietettyjä siskoni häitä.

Kolmas näytös esittelee rikkauksien perässä Amerikkaan lähteneen ja maitojunalla palanneen paluumuuttajan. Pohjalainen jäyhyys näyttäytyy koko komeudessaan, kun raavaat miehet vuolevat pesäpallomailojaan ja äijäilevät kuin kukonpojat tunkiolla kirjavassa paidassaan retostelevalle Amerikan serkulle. Miehestä otetaan mittaa Ameriikan serkullekin tutunlaisella pelillä, pesäpallolla ja lopulta villi Amerikan meininki pakotetaan takaisin suomalaisen jäyhään mutta rehelliseen muottiin.

Neljäs näytös kumartaa suomalaiselle naiselle ja tarttuu ikuisuuskysymykseen miehen ja naisen välisestä tasa-arvosta. Perinteiset sukupuoliroolit ovat heittäneet kuperkeikkaa, kun nainen on vuosikymmenien saatossa raivannut tiensä hellan ja nyrkin välistä maan ja maailman huipulle: miehestä on tullut kodin hengetär. Tässä näytöksessä nostaa päätään myös lievä yhteiskuntakritiikki – millä hinnalla nainen on huipulle päässyt ja ovatko sittenkään asiat niin kovin eri lailla kuin ennen? Kritiikkiä ei kuitenkaan esitetä otsa kurtussa, vaan yllättäen tämä viimeinen näytös herättää myös hersyvimmät naurut.

Jos minulla olisi ulkomaisia vieraita, veisin heidät ilman muuta katsomaan Tsuumin Grand Casinolla esittämän Midnight Sun Shown. Kerronnan, joka tapahtuu myös hauskan murtavalla englannilla, laulun, tanssin ja live-musiikin lisäksi tarinaa viedään eteenpäin videopätkillä, joissa perinteinen Elovena-paketin Suomi-neito herää henkiin – ja seikkailee myös lavalla läpi esityksen.

Lopputulos on viihdyttävä ja huumorilla höystetty pikakurssi suomalaiseen kulttuuriin ja mielenlaatuun. Suomalaisellekin katsojalle perin tuttu pohjoisen eksotiikka esittäytyy tavalla, joka saa katsomaan ja arvostamaan omaa maatamme ja kansaamme taas hieman eritavalla. Ja mikä parasta, tämän esityksen myötä myös ne katsojat, joille tanssi ja tanssiteatteri ovat vielä vieraita, palaavat varmasti toistekin tämän monipuolisen taiteenmuodon pariin.

Miia Saarinen

Kirjoittaja on 29-vuotias tamperelaislähtöinen toimittaja, jonka elämässä urheilu on ruumiin ja kulttuuri sielun ravintoa – tanssissa nämä kaksi voi sopivasti yhdistää. Showtanssia itsekin harrastaneelle kirjoittajalle tanssi on keino päästää irti arjesta.