Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


13.08.2006   |   Karoliina Korpilahti

Irven Lewis Dance Theatre ja Jussi ”Focus” Sirviö, URB 06, Helsinki

Karoliina Yli-Honko: Suomalainen breikki päihitti britit
Irven Lewis Dance Theatren musikaalityylinen puolituntinen jäi hieman arveluttamaan, mutta Jussi ”Focus” Sirviö antoi kaikkensa jokaista pientä lihasta myöten. Sirviön tiivistetty, neliminuuttinen soolo oli upeaa katsottavaa.


Ignite
Irven Lewis Dance Theatre (UK)

Soolo
Jussi ”Focus” Sirviö

Kiasma-teatteri, Helsinki 9.8.2006
URB 06 -festivaali

Suomalainen breikki päihitti britit

Ignite, Irven Lewisin koreografia, ammentaa inspiraationsa musikaaleista, jazzista sekä stepistä. Jazzilla tarkoitan sekä musiikkia että tanssilajia, sillä Lewisin teoksessa näkyy hänen streetjazz-taustansa.

Igniten alku on lupaava hauskassa varjokuvaleikissä, mutta se päätyy lopulta toistamaan itseään. Jazz-musiikki on tarttunut liikkeisiin siten, että päällimmäisenä teoksesta mieleen jäävät kuumeisesti lattiaa takovat jalat. Jalkojen hurjassa ja kiihkeässä askelluksessa ylävartalo ja vartalo kokonaisuutena jäävät vähälle huomiolle.

Igniten henkinen koti näyttäisikin sijoittuvan Leedsin sijaan New Yorkiin. Omasta mielestäni tanssijat, Kola Abdigun, Maki Takahashi, Louis Karensa ja Sarah Merciera Irven Lewisin lisäksi, eivät päässeet näyttämään, mitä todella osaavat. Show-tanssieleet tuntuvat jotenkin latteilta. Parhainta antia Igniten tanssijat pääsivät esittelemään kiitosten jälkeen, onneksi katutanssiesityksissä on aina mahdollisuus loistokkaaseen encoreen.

Suomalaisen Flow-Mo Crew -ryhmän jäsen Jussi ”Focus” Sirviön soolossa tanssi puhui puolestaan kaiken. Harmaaseen collegeen pipoa myöten pukeutunut Sirviö näytti ensin vaatimattomalta, mutta lunasti lavatilan itselleen nopeasti. Koko kehon tarkka hallinta ja nopeat, akrobaattiset liikkeet soljuivat energian tai jännitteen katkeamatta hetkeksikään.

Lyhyessä ajassa tapahtui valtavasti ja Sirviön soolon olisi voinut katsoa helposti muutaman kerran peräkkäin ja löytää aina jotakin uutta. Sirviö on oivaltanut, että 30 sekunnin mittaisiin runeihin perustuvaa katutanssia ei välttämättä kannata venyttää loputtomiin, vaikka teatteritilassa ollaankin.

Karoliina Yli-Honko

Karoliina Yli-Honko

Kirjoittaja on estetiikan opiskelija ja tanssin harrastaja. Hän on opiskellut Helsingin Yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa vuodesta 2000, Taiteiden tutkimuksen laitoksella vuodesta 2002. Estetiikan lisäksi hän opiskelee mm. taidehistoriaa ja Latinalaisen Amerikan tutkimusta. Yli-Honko on kiinnostunut kokonaisvaltaisesti kulttuurista, mutta erityisesti tanssista ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä. Hän kirjoittaa säännöllisesti Liikekieli.comiin sekä estetiikan opiskelijoiden omaan nettilehteen Ärsykkeeseen (www.rsyke.org).