Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


27.07.2006   |   Karoliina Korpilahti

Med Ögat mitt i pannan (Efva Lilja), Täydenkuun tanssit 2006

Karoliina Yli-Honko: Kypsien kehojen leikkiä
Med Ögat mitt i pannan / Using the Eye in the Middle of Your Head –koreografiassa Efva Lilja tuo lavalle jotakin totutusta poikkeavaa – kaksi ikääntynyttä ihmistä, naisen ja miehen.


 Med Ögat mitt i pannan / Using the Eye in the Middle of Your Head, koreografia Efva Lilja, kuva Hans Skoglund
Kuva: Hans Skoglund

Med Ögat mitt i pannan

Koreografia: Efva Lilja
Tanssi: Kari Sylwan, Jan Abramson
Musiikki: Tommy Swedberg
Valosuunnittelu: Mats Andreasson

Ke 26.7.2006 Pyhäjärven Teatteri
Täydenkuun tanssit 2006


Kypsien kehojen leikkiä

65-vuotias Kari Sylwan ja 69-vuotias Jan Abramson häikäisevät teoksessa ennen kaikkea elämänkokemusta ja itsetuntemusta huokuvalla olemuksellaan.

Sylwan ja Abramson ovat lavalla ensin omissa oloissaan, mutta kohtaavat toisensa useamman kerran teoksessa. Mukana on myös hieman huumoria. Sylwanin lattialla istualtaan tekemä, toistuva sarja oli puhutteleva yksinkertaisuudessaan. Hän tunnusteli kehoaan rauhallisesti ja hyvin keskittyneesti. Hiusten vetäminen kasvoille hänen tekemänään oli paljon kertova liike. Minua se muistutti häpeästä, unohtamisesta ja surusta.

Liljan teoksessa erityislaatuista oli nähdä lavalla persoonia, joilla on omat inhimilliset iän mukanaan tuomat rajoitteensa. Molemmilla esiintyjillä on kokemusta lavalla olemisesta aktiiviuraltaan, Sylwanilla Cullberg-baletin tanssijana ja Abramsonilla näyttelijänä. Mietin, että ylipäänsä tanssiteoksissa näkee harmillisen vähän eri ikäisiä ja radikaalisti erilaisia persoonia tai eri taustaisia tanssijoita.

Tommy Swedbergin ärsyttävä äänimaailma oli teoksen heikointa antia. Metalliseksi muokatut, nopeutetut ja hidastetut ihmisäänet sekä syntetisaattoriefektit tuntuivat hyvin irrallisilta ja mielestäni häiritsivät teokseen keskittymistä.

Teosta katsoessa mieleeni ei voinut olla nousematta sellaisia vanhenemiseen liittyviä kysymyksiä, jotka eivät olisi itse koreografiasta nousseet esiin ilman näitä esiintyjiä. Ihminen voi kuusikymmenvuotiaana tuntea olevansa sinut itsensä kanssa ja iloita elämänviisaudestaan. Toisaalta samaan aikaan vanheneminen voi pelottaa ja ahdistaa. Nämä ajatukset liittyvät koreografi Efva Liljan tekemään tutkimustyöhön Movement as the Memory of the Body.

Karoliina Yli-Honko

Karoliina Yli-Honko

Kirjoittaja on estetiikan opiskelija ja tanssin harrastaja. Hän on opiskellut Helsingin Yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa vuodesta 2000, Taiteiden tutkimuksen laitoksella vuodesta 2002. Estetiikan lisäksi hän opiskelee mm. taidehistoriaa ja Latinalaisen Amerikan tutkimusta. Yli-Honko on kiinnostunut kokonaisvaltaisesti kulttuurista, mutta erityisesti tanssista ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä. Hän kirjoittaa säännöllisesti Liikekieli.comiin sekä estetiikan opiskelijoiden omaan nettilehteen Ärsykkeeseen (www.rsyke.org).