Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


24.07.2006   |   Jere Nurminen

Metapolis II (Frédéric Flamand), Festival de Marseille 2006, Ranska

Jere Nurminen: Multimedian vankina
Festival de Marseille järjestettiin tänä vuonna Etelä-Ranskan suurkaupungissa jo 11. kerran. Kuukauden pituisen festivaalin odotetuin kantaesitys oli Frédéric Flamandin Metapolis II, jonka hän oli valmistanut johtamalleen Marseillen baletille. Upealla ulkoilmanäyttämöllä nähty ensi-ilta jäi kuitenkin lopulta lyhyiden näyttämökuvien kavalkadiksi.


Kuva: Festival de Marseille

Metapolis II

Konsepti: Frédéric Flamand ja Zaha Hadid
Koreografia: Frédéderic Flamand ja Ballet National de Marseillen tanssijat
Lavastus ja puvut: Zaha Hadid
Taiteellinen neuvonanataja: Bernard Degroote
Assistentit: Cristina Dias ja Hayo David
Koreografin assistentti: Yasuyuki Endo
Valot: Frédéric Flamand ja Nicolas Olivier
Musiikki: Jacques-Yves Le Docte
Tanssi: Ballet National de Marseille, 24 tanssijaa

Kantaesitys 4.7.2006 Marseillessa osana Festival de Marseillen ohjelmistoa

Multimedian vankina

Frédéric Flamand tunnetaan maailmalla koreografina, joka työstää teoksensa tiiviissä yhteistyössä tunnettujen arkkitehtien kanssa. Uusimman teoksensa, Metapolis II:n, Flamand on luonut yhteistyössä arkkitehti-suunnittelija Zaha Hadidin kanssa. Käsiohjelman mukaan kaksikko pohtii teoksessa varsin laajaa teemaa –ihmisen ja kaupungin välisen suhteen muuttumista. Flamand kertoo Metapolis II:n olevan ”pysäytetty kuva tästä muutoksesta”.

Metapolis II:n näyttämökuvaan ei kaksikolle ole riittänyt Hadidin suunnittelemat kolme veistoksellisen suurta alumiinista siltarakennelmaa, joita tanssijat siirtelevät näyttämöllä, vaan näyttämön takaseinälle heijastetaan läpi teoksen erilaista kaupunkiaiheista videokuvaa: Los Angelesin slummialueita, köyhyyttä Afrikasta, matkatavaroiden läpivalaisua lentokentältä. Lisäksi tanssijoita kuvataan näytöksen aikana ja kuva heijastetaan ”suorana” katsojien nähtäville. Ideana mielenkiintoinen, mutta itse katson tanssia ainakin mieluummin omien silmieni kautta, kuin kameran linssin läpi suodatettuna.

Multimedian osuus Metapolis II:ssa on valtava. Se on taiteilijoiden tietoinen ratkaisu, mutta ei siltikään kovin toimiva. Videokuva itse asiassa määrittää useimpien kohtausten keston ja ne jäävät leijumaan ilmaan liian lyhyinä välähdyksenomaisina kuvina. Kaikkea raapaistaan vain päältä ja varsinaiseen kehittelyyn ei päästä lainkaan.

Flamandille tärkeintä teoksessa on ollut vaihtuvien näyttämökuvien ja tunnelmien kirjo. Kaikki muut osa-alueet palvelevat tätä tarkoitusta, myös itse koreografia. Suuri osa Metapolis II:n koreografiasta onkin ryhmän tanssijoiden omaa käsialaa. Yhtenäistä liikkeellistä linjaa ei tällöin teokseen luonnollisestikaan synny, vaikkakin joitain suhteellisen viihdyttäviä osioita siihen mahtuukin.

Suurin osa ryhmän tanssijoista oli ryhmässä jo edellisen johtajan, täysin klassista linjaa vetäneen, Marie-Claude Pietragallan aikana. Nyt Flamand on tuonut mukanaan muutamia omaan taiteelliseeen linjaansa paremmin sopivia tanssijoita, joiden vahvuudet ovat nimenomaan nykytanssin puolella. Lopputuloksena on eriskummallinen, mutta mielenkiintoinen ensemble, joka suoriutuu ainakin Metapolis II:n liikekielen sekamelskasta kiitettävästi. Itse asiassa ryhmän voimakkaan mielenkiintoisen dynamiikan takia Metapolis II kantaa edes hetken, ei kuitenkaan lainkaan koko 75 minuuttia.

Jere Nurminen

Jere NurminenJere Nurminen on valmistunut Suomen Kansallisoopperan balettikoulusta 1996, minkä jälkeen hän on työskennellyt tanssijana kansainvälisesti tunnettujen koreografien kanssa muun muassa Kansallisbaletissa (1996–2000), Lyonin Oopperan baletissa (2000–2004) sekä freelance-tanssijana (2004–). Tanssijan työnsä ohella Nurminen toimii Liikekieli.comin päätoimittajana 1.8.2006 alkaen.