Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


11.07.2006   |   Karoliina Korpilahti

5 Women 5 (Eva Yerbabuena Ballet Flamenco), Kuopio tanssii ja soi 2006

Karoliina Yli-Honko: Flamencon uutta suuntaa etsimässä
Eva Yerbabuenan moderni flamencoteos 5 women 5 on tutkielma naiseudesta ja identiteetistä tunteiden kautta. Teemaa lähestytään rakkauden, intohimon, yksinäisyyden ja hulluuden avulla.


Eva Yerbabuena Ballet Flamenco

5 Women 5

Koreografia: Eva Yerbabuena
Tanssija: Eva Yerbabuena
Tanssiryhmä: Mercedes de Córdoba, Maria Moreno, Asunción Pérez “Choni”, Sonia Poveda, Luis Miguel González, Eduardo Guerrero, Juan Manuel Zurano, Alejandro Rodríquez

Laulajat: Enrique Soto, Pepe de Pura, Jeromo Segura
Kitaristit: Paco Jarana, Manuel de la Luz
Perkussio: Manuel José Muñoz
Saksofoni, huilu: Ignacio Vidaechea
Musiikki: Paco Jarana
Sanoitusten sovitus Arcángel ja Segundo Falcón

Sopraano: Marta de Castro
Laulajat: Enrique Soto, Pepe de Pura, Jeromo Segura

Valaistus: Raúl Perotti
Ääni: Manuel Gonzalez de Tanago
Näyttämömestari: Daniel Estrada
Pukusuunnittelija: Jimena San Román
Puvustus: Joseph Ahumanda
Kengät: Begoña Cervera
Tuotanto: Eva Yerbabuena, S.L.

Kuopion musiikkikeskus 16.6.2006
Kuopio tanssii ja soi


 

Flamencon uutta suuntaa etsimässä

Yerbabuenan moderni flamencoteos on tutkielma naiseudesta ja identiteetistä tunteiden kautta. Teemaa lähestytään rakkauden, intohimon, yksinäisyyden ja hulluuden avulla. Esityksessä on käytetty elementtejä, jotka eivät pernteisesti flamencoesityksissä näy: mukana on myös klassinen laulaja Marta de Castro, sopraano sekä videoprojisointia. Elävä musiikki lavan takaosassa sen sijaan kuuluu kuvaan suuren luokan flamencoesityksissä melkeinpä automaattisesti.

Yerbabuenan teos alkaa räjähtävällä koputusten ja valojen ilotulituksella, joka taipuu hitaampiin, kuvailevampiin osuuksiin voimakkaan tunnelatauksen noustessa ensisijaiseksi. Luulen, että näiden hitaampien väliosuuksien oli tarkoitus olla ikään kuin draamallisia ja tarinaa eteenpäin vieviä, mutta ne jäivät vaisuiksi. Yerbabuena näytti aina hyvin tuskaiselta ja vaikutti, että hänellä olisi kerrottavaa. Valitettavasti se ei välittynyt kovin hyvin tässä teoksessa. Hän on yksin lavalla. Silloinkin kun muita esiintyjiä on fyysisesti läsnä, he toimivat mielenmaiseman kuvaajina ja heijastuksina, väläyksinä muistikuvista.

Koreografian edetessä tulee esille Yerbabuenan voimakastahtoinen puoli. Hän tanssii machomaisesti, potkaisee miehet pois lavalta ja alkaa koputuksilla tulituksen. Hän näyttää kuitenkin myös hieman kärsivän ollessaan voimakas, ehkä koska sen koetaan olevan ristiriidassa perinteisten naiskäsitysten kanssa.

Koputusosioissa Yerbabuena on niin ylivoimaisen taitava, että koko muu teos jää hieman niiden varjoon. Täsmällisesti hallitut iskut ovat eri tavoin painotettuja, niillä on oma sävelkulkunsa. Samalla ne ovat hallittuja, rytmin säilyessä. Tuntuu siltä, että hän voisi jatkaa loputtomiin tekemättä virheitä. Koputuksissa on hienoa se, että ne eivät kuulosta metronomilta: ne eivät olleet monotonisia tai tukkoisia täydellä voimalla pakotettuja iskuja, vaan sävykkäästi artikuloituja.

Teoksessa on käytetty sekä nelitahtisia että kaksitoistaosaisia flamencorytmejä, joiden tunneskaala liukuu hilpeydestä syvään suruun. Tätä tunteiden kirjoa korostetaan vielä puvuilla, alkuosassa Yerbabuenalla on valkoinen asu, loppupuolella musta mekko ja paljettikirjailtu bolero, joka tuo mieleen härkätaistelijan asun. Tanssijoiden ryhmästä erottui vain 21-vuotias lahjakkuus Rocio Molina, jolla on edessään lupaava ura tanssijana.

Flamencon kentän sisällä Yerbabuenan 5 Women 5 on nykyaikainen ja perinnettä uudistava teos, mutta laajemmasta näkökulmasta katsottuna sen modernius on vielä lapsenkengissä haparoivaa. Esimerkiksi sopraanon laulu sopi hyvin yhteen flamencon kanssa, mutta laulajan käyttö teoksessa oli hieman töksähtelevää. Yerbabuena on todella lahjakas ja teknisesti huikean taitava flamencotanssija, mutta valitettavasti taiteellisessa mielessä hänen teoksensa kaipaa vielä hiomista.

Karoliina Yli-Honko

Karoliina Yli-Honko

Kirjoittaja on estetiikan opiskelija ja tanssin harrastaja. Hän on opiskellut Helsingin Yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa vuodesta 2000, Taiteiden tutkimuksen laitoksella vuodesta 2002. Estetiikan lisäksi hän opiskelee mm. taidehistoriaa ja Latinalaisen Amerikan tutkimusta. Yli-Honko on kiinnostunut kokonaisvaltaisesti kulttuurista, mutta erityisesti tanssista ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä. Hän kirjoittaa säännöllisesti Liikekieli.comiin sekä estetiikan opiskelijoiden omaan nettilehteen Ärsykkeeseen (www.rsyke.org).