Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


03.07.2006   |   Karoliina Korpilahti

Tanssivat pojat, Kuopio tanssii ja soi 2006

Karoliina Yli-Honko: Pojat ja miehet esiin
Kuopio tanssii ja soi -festivaalin 20 vuotta täyttävä poikien tanssileiri sai oman juhlanäytöksensä, jossa esiintyi tämän vuoden leiriläisten lisäksi entisiä leirillä olleita miehiä, joista osa toimii myös nykyisin leirin opettajina.


Expiring Date, koreografia Ilkka Lampi, kuva Tuire Punkki
Expiring Date, kuva Tuire Punkki

Tanssivat pojat
Poikaleirin 20 v. juhlanäytös

Koreografit Ilkka Lampi, Jouka Valkama, Jarkko Mandelin, Isto Turpeinen
Juontajana Jorma Uotinen

Esiintyjät
Kare Länsivuori, Suomen Kansallisbaletti
Asla Jääskeläinen, Suomen Kansallisbaletti
Jaakko Eerola, Suomen Kansallisbaletti
Johan Pakkanen, Suomen Kansallisbaletti
Frans Valkama, Suomen Kansallisbaletti
Jouka Valkama, Suomen Kansallisbaletti
Petri Toivanen, Suomen Kansallisbaletti
Heikki Vienola, Tero Saarinen Company
Jarkko Mandelin, Teatterikorkeakoulu
Eero Vesterinen
Poika 2006 –tanssileirin osanottajat

Kuopio tanssii ja soi 20.6.2006


 

Pojat ja miehet esiin

Poikatanssin kehittäjä Ilkka Lampi vastasi juhlanäytöksen konseptista, mutta päällimmäisinä vaikutelmina mieleen juhlanäytöksestä jäivät Jouka Valkaman tyylipiirteet. Pääosassa oli miehinen näkökulma maailmaan; raskas musiikki, taistelulajit ja katutanssi. Poikaleirin tarjoamat mahdollisuudet ovat varmasti tärkeitä nuorille tanssia harrastaville pojille. Ainakin nyt nähtyjen esitysten perusteella pään tuulettuminen tuntui vapautuneena ja voimaa uhkuvana olemuksena.

Mainostettua Matrix-elokuvan henkistä irroittelua nähtiin Ilkka Lammen koreografiassa Expiring Date. Pojat pääsivät imitoimaan taistelukohtauksia ja tasitelulajeja ja elokuvasta oli tanssiin otettu myös hahmot.

Jarkko Mandelinin teos Feather/Heavy Weight oli vauhdikas ja ytimekäs koreografia, jonka vaikutteet olivat katutanssissa. Mandelinin lisäksi tanssijoina olivat Pekka Louhio ja Eero Vesterinen.

Kuopion oma ylpeys Kare Länsivuori esitti jälleen Marilena Fontouran koreografian, tällä kertaa toimivan teoksen Exit.

Jouka Valkamalta nähtiin kolme koreografiaa: kolmelle miehelle tehty Poistuma, koko poikaleirille tehty 20. hetki sekä lopuksi huipentumana nähty Heidi ei tule vielä tänään, jossa tanssivat Valkaman lisäksi Jaakko Eerola, Jere Nurminen ja Heikki Vienola. Pojat näyttivät nauttivan Valkaman koreografioiden tanssimisesta toden teolla. Kehityskaaren täydensi neljän ammattitanssijan humoristinen tanssiteos, jossa oli ironisia kaikuja Tarantinon Kill Bill -elokuvista.

On hyvä ja kannatettava asia, että poikia nostetaan esille, koska he ovat tanssimaailmassa vähemmistössä. Kaiken hehkutuksen keskellä päähäni ei voinut olla ujuttautumatta ajatus siitä, että koska korostettu huomioiminen menee yli?

Karoliina Yli-Honko

Kirjoittaja on estetiikan opiskelija ja tanssin harrastaja. Hän on opiskellut Helsingin Yliopiston Humanistisessa tiedekunnassa vuodesta 2000, Taiteiden tutkimuksen laitoksella vuodesta 2002. Estetiikan lisäksi hän opiskelee mm. taidehistoriaa ja Latinalaisen Amerikan tutkimusta. Yli-Honko on kiinnostunut kokonaisvaltaisesti kulttuurista, mutta erityisesti tanssista ja siihen liittyvistä lieveilmiöistä. Hän kirjoittaa säännöllisesti Liikekieli.comiin sekä estetiikan opiskelijoiden omaan nettilehteen Ärsykkeeseen (www.rsyke.org).