Tanssitaiteen verkkolehti

ARVIOT


18.01.2006   |   Thomas Freundlich

Detalji (Teemu Kyytinen), Stoa, Helsinki, ensi-ilta 14.12.2005

Thomas Freundlich: Yksityiskohtien harmoniaa
Detalji on levollinen, huolella valmistettu teos, jossa on paljon laadukasta tanssia ja koreografiaa sanan parhaassa merkityksessä. Teos tarjoaa mukavan usein pieniä liikkeellisiä ahaa-hetkiä – detaljeja – joiden esiintymistiheys kertoo aina paljon koreografian ansioituneisuudesta.


Detalji, kor. Teemu Kyytinen, kuva Laura Vuoma
Kuva: Laura Vuoma

Detalji

Koreografia: Teemu Kyytinen
Tanssi: Riikka Kekäläinen, Teemu Kyytinen, Katri Manner
Visualisointi ja äänisuunnittelu: Kimmo Karjunen
Valokuvaus ja flyer-design Laura Vuoma

Musiikki: Howard Blake, Chick Corea, Gaby Kerpel, Yusef Lateef, Carmen Linares, Maurice Ravel, Mátyás Seiber

Itä-Helsingin kulttuurikeskus Stoa 14.-17.12.2005


Yksityiskohtien harmoniaa

Teemu Kyytinen on jo useamman vuoden ajan ollut kysytty tanssija kotimaisten koreografien teoksissa. Hiljattain hän on laajentanut osaamistaan myös omiin koreografioihinsa, näistä näkyvimpänä Teatterikorkeakoulun tanssitaiteen laitokselle reilu vuosi sitten luotu Thirsty.

Detalji on Kyytisen ensimmäinen oma ryhmätuotanto. Itsenäisen tanssi-illan toteuttaminen ilman laajempaa tuotantokoneistoa on hurja urakka, joka ansaitsee aina hatunnoston. Kyytinen on maltillisesti luonut uutuusteoksensa pienimmälle mahdolliselle ensemblelle, eli kolmelle tanssijalle. Kyytisen lisäksi Detaljissa tanssivat Riikka Kekäläinen sekä Katri Manner. Selustatukea antaa Kimmo Karjunen valo- ja äänisuunnittelijana sekä lavastajana.

Noin 40-minuuttinen Detalji kertoo selkeästi ihmisistä ja ihmissuhteista, olematta kuitenkaan varsinaisesti juonellinen tai tanssiteatterillinen teos. Koreografia koostuu pitkälti sooloista, mikä luo vaikutelman siitä, että teoksen kolme ihmistä ovat erilaisista kohtaamisistaan huolimatta loppujen lopuksi erillään, yksin keskellä kaiken.

Kyytisen liikemateriaalissa näkyy pitkäaikainen tanssijankokemus. Hänen oma liikkumisensa saa monesti katsojan hätkähtämään tuolillaan liikeimpulssin mukana, ja teos tarjoaa mukavan usein pieniä liikkeellisiä ahaa-hetkiä – detaljeja – joiden esiintymistiheys kertoo aina paljon koreografian ansioituneisuudesta.

Kyytinen, Riikka Kekäläinen ja Katri Manner liikkuvat tarkasti ja taitavasti. Liike halkoo tilaa aktiivisesti, ja laadullisesti sitä hallitsee monesti eräänlainen liukuvuus. Vaalealla tanssimatolla romanttiseen orkesterimusiikkiin tanssitut soolot tuovat ajoittain mieleen yksinäisen luisteluhetken hämärtyvässä talvi-illassa.

Erityisen virkistäviä olivat kohdat, joissa tanssijan keskittyneen liikkeen keskeltä välähtää onnellinen hymy tai surun häivähdys. Kokevan ihmisen näkeminen tanssin keskellä on aina vangitseva asia, ja näitä rohkeasti tunteelle antautuneita ”herkkiä hetkiä” olisi Detaljissa mieluusti nähnyt enemmänkin.

Toimivan liikemateriaalin lisäksi Kyytinen pitää teoksen rakenteellisen kaaren otteessaan. Laajalti vaihtelevasta musiikista huolimatta tanssin etenemisessä tuntuu olevan oma sisäinen logiikkansa, ja myös koreografian loppu on onnistunut; tanssijakolmikko häipyy pimenevälle takanäyttämölle antaen vaikutelman siitä, että teoksen päättyessä tanssi ja päähenkilöiden kohtaamiset jatkuvat jossain kauempana, näkymättömissä.

Suomalaisen tanssivalon suurvisiiri Kimmo Karjunen ei petä odotuksia tälläkään kertaa. Detaljissa Karjunen ei pyri kilpailemaan villeimpien valomaisemiensa kanssa, mutta hillitty visualisointi sopii hyvin Kyytisen koreografian ominaislaatuun. Mieleen jäi erityisesti dueton aikana useaan kertaan toistunut hämärä gobovalo, joka loi ajatuksen ihmissuhteen arkisesta jatkumosta, päivästä ja yöstä toiseen.

Sanomalehdistä liimatut verhonkaistaleet muodostavat minimalistisen lavastuksen, joka tuo vuoroin mieleen vanhoilla lehdillä tapetoidun nuhruisen kaupunkiasunnon, vuoroin paljaan, talvisen koivumetsän. Arkkien sisältämä valtaisa informaation ja yksityiskohtien määrä herättää myös kiintoisan mielleyhtymän teoksen nimeen.

On harmi, että joulukuisena torstai-iltana Helsingin Itäkeskuksen Stoaan oli löytänyt tiensä vain kourallinen katsojia, mutta tanssiteoksen laatu ei tunnetusti aina korreloi sen tavoittaman yleisömäärän kanssa. Detaljille soisi kernaasti lisääkin esitysmahdollisuuksia kotimaisilla tanssinäyttämöillä.

Detalji on levollinen, huolella ja antaumuksella valmistettu teos, jossa on paljon hyvää tanssia ja koreografiaa sanan parhaassa merkityksessä. Teemu Kyytiseltä teos on mainio itsenäinen koreografiadebyytti, jonka perusteella voimme mielenkiinnolla odottaa saman tekijän tulevia töitä.
Thomas Freundlich, kuva Valtteri Raekallio
Tanssija-koreografi Thomas Freundlichin uusimmat teokset Airflow ja Sleepless on toteutettu yhteistyössä harmonikkataiteilija Pasi Hirvosen kanssa. Keväällä 2005 Freundlichin koreografia Dreamcatcher voitti kaksi palkintoa Stuttgartin kansainvälisillä soolotanssiteatterin festivaaleilla. Tanja Kuisman esittämä teos nähtiin marraskuussa 2005 useilla tanssifestivaaleilla Alankomaissa ja Saksassa. Freundlich kuuluu Liikekieli.comin perustajiin ja toimituskuntaan.

www.freundlich.org